Двотактний дизельний двигун є різновидом ДВС. В кожному з його циліндрів робочий цикл здійснюється за два руху поршня, тобто – всього за один оборот колінчастого.
Двотактний дизельний двигун, принцип роботи і пристрій
Нас цікавить двигун автомобіля включає в свій склад спеціальний нагнітач і газову турбіну – два механізму лопаточного типу.
Нагнітач підвищує тиск в циліндрах, що дає можливість знизити витрату пального і підвищити потужність. А турбіна, запускає перетворювач, необхідна для отримання механічної енергії з теплової.
Циліндри в двотактному двигуні розміщуються горизонтально. Вони володіють спеціальними продувними і випускними вікнами. Перші потрібні для здійснення забору маси повітря. А ось випускні вікна видаляють з механізму продукти згоряння палива.
В турбіну гази проходять через колектор. При найбільшому зближенні поршнів формується камера згорання. Колінвали двигуна пов’язані один з одним за допомогою шестерень основної передачі. Обертаються вони за годинниковою стрілкою.
Продувний повітря в аналізовані нами ДВС надходить різними способами. Можуть використовуватися:
- спеціальні насоси;
- кривошипні продувні камери;
- поршневі компресори.
При цьому і схема продувки може бути різною:
- клапанно-щілинна;
- контурній.
Зауважимо, що при контурній схемою продувки економічні і технічні показники двотактного двигуна погіршуються.
Переваги та особливості двотактних двигунів
Робочий цикл таких моторів виконується, як було сказано, за один оборот колінчастого. За рахунок цього при ідентичних обертах двигуна і однаковому робочому обсязі двотактні агрегати дають можливість знімати з них велику потужність (до 1,7 разів). Саме ця особливість визнається найважливішою.
До інших достоїнств двотактних моторів відносять:
- Невеликі розміри (геометричні) агрегату. Потрібно зовсім мало місця для того, щоб встановити двигун під капот транспортного засобу.
- Мала маса. Стандартний турбодизель має вагу наполовину більший, ніж двотактна установка.
- Економія пального до 50 відсотків від витрат при використанні звичайного дизельного агрегату.
- Простота конструкції. Обслуговування двигунів за рахунок цього факту спрощується.
Додамо, що такти робочого ходу і стиснення в описуваних агрегатах ідентичні тим, які фіксуються при функціонуванні чотиритактного двигуна. Але при цьому операція наповнення циліндра паливом і його очищення виконуються одночасно.
Недоліки двотактних двигунів
Широкого поширення розглянуті агрегати не отримали, що зумовлено рядом суттєвих причин. Головна з них – відсутність у вільному продажу деталей і запчастин до двотактним установок. Знайти потрібні комплектуючі для такого мотора дуже складно, отже, ремонт двотактних двигунів стає проблематичним. Так і фахівців, які займаються обслуговуванням даних установок зараз зовсім мало.
Інші недоліки агрегатів:
- малий вибір двотактних дизельних двигунів та їх висока вартість;
- підвищений (при активній експлуатації транспортного засобу) витрата масла:
- необхідність монтажу повітряних фільтрів високої конструкційної складності з-за великої витрати повітря;
- велика ймовірність змішування відпрацьованих газів (вихлопів) зі свіжим зарядом;
- потреба в пошуку компромісного рішення, врівноважує втрати заряду і при цьому забезпечує достатню якість процесу продувки.